Amzzie

Alla inlägg den 5 juli 2011

Av Amanda - 5 juli 2011 14:30

Hejsan alla Amzzie´s bloggläsare ! Jag heter Emma-Nellie, kallas för Emmie.
Hoppas ni har det bra ! Jag tänkte skriva lite om min häst, Mimmi m.m <3 
Min blogg hittar ni här: 
http://emmieortendahl.blogg.se/index.html

Jag hade lånat en B-ponny, Killen, av min granne i några år. Men nu hade jag blivit får stor för honom :( 
Så jag började leta lite D-ponny ;) Det var mest mamma som tittade på internet ;) 
Hon hittade Imer en D-ponny som hennes gammla kompis visade. 
Vi åkte dit och kollade, det var en fin ponny av kraftigare modell. Han var oxå väldigt seg! Man kunde knappt få honom att galoppera! 
Men det var ju 3 år sen och jagg kanske inte var tillräkligt stark då. Men vi skulle köpa honom, 
men som tur var (när jag tänker i efterhand) köpte någon annan honom innan oss.  

Så vi fortsatte leta & hittade Mimmi (Morning Glori) & åkte och för att provrida. 
När vi kom dit var Mimmi där & vi fick kolla lite när Kajsa, ägaren, red på henne. 
Efter ett tag fick jag rida lite, sktitta, trava & galoppera. Det var ett stoort steg från en liten B-ponny till D-ponny! 
Det var i December 2009, 2:a advent för att vara exakt, så det var snöblandat regn & så blåste det jättemycket!! 
Men det besvärade inte Mimmi så mycket ;)
Hon tyckte det var jobbigt att jag inte kunde sitta ner i traven och bara skumpade runt i sadeln :s 
Den gången på en ny häst hoppade jag min första kombination i hela mitt liv ;D Gryymt ! 
Mimmi var rätt så mycket framåt då, eller så var jag inte så stark, så hon drog i tyglarna så att det var svårt att sitta ner i sadeln. 
Men på vägen hem så bestämde vi skulle komma och provrida henne en gång till. 
Och så blev det, 
Den gången hade marken frusit så vi fick rida i ett ridhus då :) 
Jag hoppade lite sockerbitar men inte mycket för hon drog mot hindrerna. 
Hon gick på tygeln jättefint & kunde skänkelvikning m.m. 
Så vi bestämde oss för att köpa henne :D 
Jag kunde inte sitta i traven i minst 1 månad :s Hon var så stor! 
Jag tävlade min första tävling på henne den 5:e April i Alleby. 

utdrag från Nygårsd´s RS: 
Alleby den 5 april

Emma-Nellie Örtendahl med D-ponnyn Morning Glori var på lokal ponnyhoppning i Alleby. I första klassen, en LD bedömning CR-hoppning var de felfria. I andra klassen, LD bedömning stilhoppning blev hon 2:a. Stort grattis!!



Helt grymt! 2:a på första tävlingen ! Älskar den hästen :D:D  
Jag har tävlat henne i 2st säsonger nu med många placeringar :) 

Men nu har hon fått en senskada :'( Så hon får inte ridas på ett halvår D: 
Jag kan börja sätta igång henne igen i oktober, Börja sätta igång, inte värsta träningspassen :'(  
Jag har pysslat om henne i nångra månader nu, har inte kunnat rida henne,  
Och vi har ju oxå en en ungponny, en B-ponny, men hon är hos hingsten nu, 
så jag har inte kunnat rida alls hemma. 
Därför har jag & mamma kollat lite på internet efter en ny D-ponny som jag kan rida lite på, 
Vi har kollat lite på olika hästar sådär men letar lite ;) 

Så jag undrar om ni, som läser vet någon D-ponny som är max 14 år som är till salu? 
Som man kan tävla i upp till LC/LB i hoppning?  
Om ni vet, Skicka ett e-mail till mig på:  
Emmie_zen@live.se
eller Skicka en kommentar på  
http://emmieortendahl.blogg.se/index.html

Tack för att jag fick gästblogga!!


Besök gärna:
http://emmieortendahl.blogg.se/index.html

Kram Emmie <333 !!

Tack så jättemkt för du ville gästblogga här hos mig! Tack, tack <3


//Amzzie

Presentation ♥


Heyhey!
Kul att du har hittat hit! Jag är en lycklig hästintresserad tjej på 13 år vid namn Amanda!
Undrar du mer? Lämna en kommentar elr gå in på presentation!

Kontakta mig? ♥

Kontakta mig?

Gör d på amandarussin@hotmail.com . ♥

 

VIKTIGT! ♥

Inga bilder får tas utan tillåtelse av MIG ! VIKTIGT !

Länkar, titta! ♥

Fråga mig om du vill! ♥

19 besvarade frågor

Rösta! ♥

Hur gammal är du som läser min blogg?
 10-15 år
 16-20 år
 21-25 år
 26-30 år
 31-35 år
 36-40 år
 41-45 år
 äldre än 45 år
 yngre än 10 år

Gästbok ♥

Kalender ♥

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen om du vill ♥

Senaste inläggen ♥

Kategorier ♥

Arkiv ♥

RSS ♥

Besöksstatistik ♥

Translate ♥

Klockan ♥

Hur många dar? ♥

Hur många besökare? ♥

Hur mycket är bloggen värd? ♥


Ovido - Quiz & Flashcards